fredag 13. juli 2012

Varg Veum - De syv fjell

Varg Veum gjorde seg dårlig på film, men er enda mer anemisk i tegneserieform:


Krim på krita

«Varg Veum: 7 Fjell bok 7 – De syv»
Gunnar Staalesen & Mike Collins
Bodoni Forlag
56 sider
Karakter: 2

Uten vidd, personlighet og hjerte

Gunnar Staalesens romanhelt Varg Veum utmerker seg ved å mageplaske hver gang han melder overgang til et nytt medium. Staalesen kan ikke lastes for filmversjonene, som har blitt en tolv filmers bauta av helt grei onsdagsunderholdning. I tegneserieversjonen har Staalesen hatt adskillig mer å si: Gjennom syv bind har han skrevet historien mens britiske Mike Collins har levert tegningene. Avslutningsalbumet «De syv» bekrefter mistanken om at dette vil bli stående som et stykke bergensiana for de virkelig spesielt interesserte.

Serien har fulgt Veum gjennom tretti år, fra mysteriet med Isdalskvinnen i 1970 til dette albumets nåtid i 2001. Detektiven selv har blitt merkbart eldre underveis, og Bergen har eldes med den. Det er et fiffig grep, men «De syv» har dessverre overtatt alle problemene fra de tidligere bindene. Det største ankepunktet er at tegner Mike Collins forholder seg til tegneseriemediet som om det ikke har skjedd noen utvikling på tretti år. Tegningene er trette gjentakelser av gamle krimserier, uten forsøk på å introdusere nye grep. De sort/hvite tegningene med fotokopier av bergensbygninger kunne føyd seg pent inn som en anonym biserie i Fantomet-bladet.

Staalesen må ta ansvaret for at historien gjennomgående er en humørløs affære. Veum blir en etterforsker uten personlighet der han kjemper mot mektige bergensmenn og en konspirasjon helt fra hansatiden. Lesere som ikke har lest alle bindene vil måtte gi opp tidlig, mens dem som følger med bare blir belønnet med sure tryner og en dialog som knaker under all eksposisjonen.

Dongery

Jeg mistenker Dongery-kollektivet for å gi ut denne 1500-siders boksen bare for å kunne omtale den internt som "Dongeribuksen". Fantastisk er den uansett:


Den gamle nye vinen

«Dongery»
Diverse tegnere
No Comprendo Press
768 sider (norsk) + 688 sider (engelsk)
Karakter: 6

Årets viktigste – og tyngste – tegneseriebok

Dongerykollektivet er det beste eksempelet på at noe kan være viktig, morsomt og idiotisk på samme tid. Etter at de møttes på skolen for femten år siden, har de seks guttene i Dongery laget tegneserier som aldri var ment for det store markedet. De små heftene ble printet ut på kopimaskin og solgt der mulighetene bød seg.

Så hvorfor ble det så bra? Dongery brød seg om leserne sine, selv om de ikke var ute etter suksess. Det som kunne blitt internhumor var istedet en åpen og inviterende galskap, uansett om streken kunne se ut som barnehagerablinger og historiene knapt ga mening på noen konvensjonell måte. De kunne gjøre absolutt hva de ville, og lot seg ikke lamme av mulighetene. Kollektivet består av Bendik Kaltenborn, Flu Hartberg («Fagprat»-serien hans startet i Dongery-fanzinene), Sindre W. Goksøyr, Marius Molaug, Kristoffer Kjølberg og Anders DaMonso; navn som Øystein Runde svevde rundt i periferien. (Dongery-fanzinene var på mange måter det samme talentklekkeriet for alternativtegnerne som Pyton var for 80-tallets generasjon av vitsetegnere.)

Denne tunge boksen samler de aller fleste av fanzinene deres, bokstavelig talt scannet direkte inn og løpende kommentert av tegnerne selv. Den norske delen legger for dagen en tilnærming til det norske språket som burde innkassere dem en språkpris: De henger seg opp i ord og vendinger og svimeslår syntaks og mening. Den engelske delen samler fanzinene som ble solgt på messer i utlandet. Nivået er det samme (med kanskje ennå mer fokus på historier), og med en engelsk som er en språkvaskers mareritt.

tirsdag 19. juni 2012

Überzombie

Det er ikke for å være morsom at jeg etterlyser mer hjerne og mer hjerte i denne zombiesamlingen. Vel, ikke bare for å være morsom.

Tynn hjerneføde

«Überzombie»
Are Edvardsen (red.)
Überpress 
72 sider
Karakter: 3

Skrekkhumoristisk samling gjør Ivar Aasen til vandød

Med frykt for å hisse på meg store deler av den vestlige verdens kultur: Hva er det som er så flott med zombier? Det virker å være en utbredt oppfatning at å introdusere en udød hjernespiser kan løfte en hvilken som helst historie. Men som denne nye antologien viser,  er det en svært begrenset «vri» at alle dør til slutt.

Nå skal ikke bidragsyterne i «Überzombie» anklages for ikke å gå nye veier. Tegnerne er stort sett del av den hardtarbeidende underskogen i norske tegneserier, fra Gard Helset («Wyyrd») til Erik Andreas Vik («Arild») og Jorunn Hanto-Haugse («Reveland», «Reform 94»). Er det noen jeg ville betrodd oppgaven å gi zombiesjangeren et saftig skruspark, er det dem. De elleve serieskaperne lykkes likevel bare delvis.

Albumets hovedhistorie lar Ivar Aasen gjenoppstå som zombie, med et ullent mål om å omvende bokmålsfolket. Nynorskfaderen ender opp med å bli nedkjempet av rapgruppen Side Brok, i noe som må være tegneseriehistoriens pussigst timede cameo (når kom den siste gode platen deres? 2006?). Historien, skrevet av seriekollektivet Seriereiret, bærer også litt preg av insidehumor på bekostning av de ulike figurene til tegnerne.

Nær sagt den eneste serien i boken som kan kalles intelligent, er Jorunn Hanto-Haugses «Dielight», som gjør narr av Twilight-serien ved å ta en high-school-romanse og erstatte vampyrer med zombier. Bergenske Kim Holm er også pålitelig, selv om hans «Dös Paginas» tidligere har vært trykket i bladet Nemi.

«Überzombie» gir et godt overblikk over en del av tegneserienorge som dessverre er alt for usynlig. Håndverket er i mange av tilfellene solid, om bare serieskaperne hadde brukt litt mer…vel…hjerne.

Drabant

Jeg tror ikke det bare er fordi jeg vokste opp med hip hop selv at denne boken gjør et slikt inntrykk. Ungdomsbøker er en vanskelig sjanger, mye fordi det virker som om forfatterne først og fremst prøver å SKRIVE FOR UNGDOM (med caps lock). Den feilen gjør ikke Holen & Noguichi:


Norske byggeklosser

«Drabant»
Øyvind Holen & Mikael Noguichi
Cappelen Damm
76 sider
Karakter: 6

Oppvekstskildring skrevet med sprittusj

Så langt har ingen skrevet en overbevisende oppvekstroman fra et norsk hip hop-miljø. Det var før «Drabant», en bok som langt på vei er lytefri i både tidskoloritt og insiderfølelse.

1994 er midt i hip hopens gullalder. Fredrik er en innflytter i Groruddalen, og går på allmenfag når han blir kjent med den litt eldre writeren Victor. De tagger og lager graffiti sammen, og etter hvert selger de også dop sammen. De er forent i en forkjærlighet for rap, men mens Fredrik liker østkystmusikken, sverger Victor til vestkysten.

Selvsagt blir det trøbbel mellom de to, og like selvsagt er det en jente involvert. Men historien er hele veien spennende, medrivende og åpenbart skrevet av en person med monsterpeiling på både tid, sted og kultur.

Forfatter Øyvind Holen har da også en unik bakgrunn for å skrive denne boken: Han står bak reiseskildringen «Groruddalen» (2007), og sammen med tegner Mikael Noguichi lagde han innføringsboken «HipHop» (2009). Han er også tidligere tegneserieanmelder, blant annet i Bergens Tidende. Alle disse elementene settes sammen i «Drabant», hvor historien hele tiden flyter lett og overbevisende. (Holen har også med kyndig hånd satt sammen en spilleliste for hver av guttene på musikkstrømmingstjenesten Wimp.) Tegningene til Noguichi er lett inspirerte av japanske og amerikanske tegneserier, med en fin røffhet i konstruksjonen av New York Yankees-capser og feite sprittusjer. Noguichi holder seg unna klisjeer, og behersker ruteutformingen med en mesterlig hånd.
Det er et godt tegn når det eneste som trekker ned, er ønsket om mer. Historien legger opp til en oppfølger, og jeg håper den kommer.

Kong Lov

Denne er spennende tegnet, selvutgitt og åpenbart laget av en entusiast. Det er bare synd historien ikke henger bedre på greip:

Form over innhold

«Kong Lov»
Mats Jørgen Sivertsen
Aktuba Ink
80 sider
Karakter: 3


Evneveik historie fortalt med superb stil 

Jeg har aldri sett maken til «Kong Lov» i norske tegneserier. Visuelt er den en blanding av strektegninger, reklameillustrasjoner, collage og maling. På sitt beste ser den ut som et møte mellom tegneseriene «Asterios Polyp», «Inkalen», og maleriene til Pushwagner. Det er bare synd at historien er en stor trafikkulykke hvor selv estetikken blir hardt skadet.

Kong Lov er en desillusjonert journalist. Når en gammel flamme dukker opp i en nyhetssending, trygler han redaktøren om å få lov til å reise til krigssonen for å lete etter henne. Så langt alt vel. Men krigen som kjempes er mot en sykdom som gjør at peniser blir krokete. Og ikke nok med at de blir krokete – personene med det krokete lemmet blir rapportert å være terrorister i tillegg. Ja, og journalisten har en TV-sender i stedet for en penis, fordi eksen hans spiste opp forplantningsorganet hans. Og denne jentens navn? «Liberty».

Boken er en blanding av denne typen overtydelig symbolikk, infantile ordspill, og minimal følelse for historiefortelling. De seksuelle referansene føles som en trøtt reprise fra 1970-tallet – interessant nok tegnet faren til Mats J. Sivertsen tegneserier for Gateavisa den gangen. (Tittelen «Kong Lov» er hentet fra en av hans serier.)

Sivertsen er debutant, og har arbeidet med «Kong Lov» i ti år. Økonomien bak utgivelsen er basert på crowdfunding, enkelt forklart en nettbasert kronerulling. Selv om ikke historien er verdt rare greiene, er boken utrolig lekker, og burde plukkes opp av alle som er interesserte i mulighetene som ligger i tegneserieformatet.

tirsdag 22. mai 2012

Generator

Er det riktig å hekte Generator på sci-fi-knaggen? Det er både fremtid, dystopi og romvesener som får meg til å helle mot "ja". 


Nok en dag på fabrikken 

«Generator»
Sigbjørn Lilleeng
Jippi Forlag
190 sider
Karakter: 4

En tynn og litt anstrengt historie trekker ned for norsk dystopisk thriller

Du finner knapt noen som er  mindre opptatt av science fiction enn nordmenn. Vi har gjort noen små forsøk innen sjangeren, men det er langt mellom høydepunktene: Ingeniører i 50-års alderen husker kanskje tegneserien «Ingeniør Knut Berg», som handlet om et tekna-medlem som reiste rundt i verdensrommet og repararerte transformatorer. Fabelprosaen til Bing & Bringsværd flyttet på sin side 1970-tallet til år 2300, og oppdaget at mye var likt begge steder.
Ellers er nordmenn mer typen som kommer løpende over åskammen og roper ting som «Det er ikke en bikkje, det er en slags ting!» i amerikanske romvesenfilmer. Vi gjør oss best som statister.

Kan tiden for hovedrollen ha kommet nå? «Generator» er i alle fall 190 sider med ekte sci-fi. Mannen bak er 29 år gamle Sigbjørn Lilleeng fra Hønefoss, for øvrig et av tegneserienorges største gullhåp. Det har vært nokså stille fra Lilleeng siden han ga ut de to tykke bindene av oppvekstskildringen «Nebelgrad Blues» i 2008. Der la han for dagen en rå strek, velutviklet humor og et friskt blikk på den typiske mistilpassede unge mannen som alle tegneserier ser ut til å handle om i dag. Deretter reddet han ungdomsromanen «Apefjes» fra fortapelsen med vakre, fartsfylte illustrasjoner. Er det rart en ny tegneserieroman fra ham ønskes velkommen?

Birk jobber som maskinist for kosmetikkprodusenten Gina Z. Hver dag går han forbi sperringer med demonstranter som mener Gina Z drives etter uetiske metoder. Hver natt sniker han seg opp på hustakene for å spionere på fabrikkens søte resepsjonist når hun kommer hjem og kler av seg.
Handlingen blir snart fortettet: Birks kollegaer på gølvet viser seg å være opptatt med skumlerier, og en mystisk bakmann trekker i trådene. Samtidig har Birk problemer med kjæresten – og snubler inn i et vennskapsforhold til de skakkjørte kråkemenneskene som befolker byen.

Tegnestilen til Lilleeng har virkelig modnet de siste fire årene. Den er én del japansk manga, og to deler Jamie Hewlett (Tank Girl, Gorillaz). Strekene har blitt renere, men groteskeriene har skutt fart: De fleste menneskemengdene i boken ser ut som et galleri av sjømonstre. «Generator» ser lekker ut, selv i svart-hvitt. Men den svikter når historien skal bygges opp.
En god del av humøret har forsvunnet på veien fra bygdeoppvekst i «Nebelgrad Blues» til fremtidsthriller. Det er ikke så rart. Men i jakten på en mer strømlinjeformet fortelling har Lilleeng mistet av syne detaljene og sideblikket som løftet ham som historieforteller. Til tross for at «Generator» foregår i en nokså skitten fremtid, føles historien sterilisert. Det hjelper heller ikke at man kan høre boken knirke i sammenføyningene mens historien fortelles: Selv etter flere gjennomlesninger lurer man på om ikke deler har blitt flyttet på i siste liten.

«Generator» er stort anlagt, nydelig tegnet og litt hjelpeløst fortalt. Historien føles forenklet som i en ungdomsroman. Kan hende er ikke Lilleeng stormannsgal nok til å pusle sammen en virkelig overbevisende science fiction. Men av det vi har sett så langt kommer han uansett ikke til å slå seg til ro med en statistrolle i tegneserienorge.

Jerusalem

Guy Delisle er det perfekte reisefølget for alle oss som bryr oss…tja, sånn halvveis om verden rundt oss.

Katastrofeturisten

«Jerusalem: Chronicles From the Holy City»
Guy Delisle
Drawn and Quarterly
336 sider
Karakter: 6

Guy Delisle forteller deg alt du ikke visste om verdens avstengte steder

I en scene i tegneserien «Jerusalem» får Guy Delisle avslag på søknaden sin om innreise til Gaza. «Fyren som lager tegneserier? Glem det», var reaksjonen fra myndighetene. Delisle blir først forvirret, før han spør «Kanskje de blander meg med Joe Sacco?».

På overflaten er det lett å blande de to serietegnerne. Begge drar til konfliktområder og lager tegneserier av det: Sacco i Palestina og Sarajevo, Delisle i Nord-Korea og Burma. Men der Sacco er en gravende journalist som aktivt oppsøker historier, er Delisle en nærmest motvillig turist. Historiene hans kommer i stand siden han reiser med konen sin, som arbeider i ettårige turnuser for Leger uten grenser. Delisle er med for å ta seg av de to barna deres, og lager tegneserier på si. Det kan være en vel så fruktbar tilnærming som Saccos, men fruktene den bærer er litt annerledes.

Fransk-kanadiske Guy Delisle tegner i en stil som på samme tid er enkel og detaljrik. I tegneseriene er han en Monsieur Hulot-aktig figur, på samme tid interessert og uvitende. I «Jerusalem» reiser han rundt og fyller skisseboken sin mens barna er i barnehagen, og han lar seg fascinere av de tusenvis av underlighetene som fyller et land så hellig, forvirret og separert som Israel. Gjennom det hele er Delisle en perfekt guide: Aldri bedrevitende, ofte imperfekt, men lite forutinntatt og med et fantastisk øye for detaljer. «Jerusalem» er den mest fullendte boken hans til nå, og han gir et velkomment blikk på de absurde sidene ved dagliglivet i den hellige byen.

Firekanta

Det er en nødvendighet i avisbransjen at når noen vinner en pris, bør man være kritisk enten til prisvinneren eller til prisen. Voila:

Humor med pondus

«Firekanta»
Nils Axle Kanten
Egmont Serieforlaget
32 sider
Karakter: 4

Verdig prisvinner, ambivalent pris

Det er neppe tilfeldig at Pondusprisen pleier å gå til serietegnere som ligner på Frode Øverli. Først var det Øyvind Sagåsen, og hans situasjonskomedie «Radio Gaga» – som snytt ut av nesen på prisens opphavsmann. Året etter vant Børge Lund og «Lunch» – mer satire og friskere strek, men fortsatt med en Øverli’sk fingerspissfølelse for sprø karakterer. Årets vinner av 100.000 kroner og albumutgivelse er Nils Axle Kanten. Så hvordan ligner han på opphavet?

Som Øverli har også Kanten to serier gående: stripeserien «Hjalmar» (om liv med små barn, musikk og pubkvelder), og enruterne i «Firekanta». Du kan bli tilgitt for å blande dem med «Pondus» og «Rutetid».
Likevel: Nils Axle Kanten har en frisk og talentfull strek. Han tegner like gjerne lettkledde damer som «Ringenes Herre»-vitser. Og du finner ikke et dårlig ordspill i hele heftet. Du finner ikke et ordspill i det hele tatt faktisk. Bare dét er nok til at Kanten utmerker seg som nærmest genial sammenlignet med andre norske vitsetegnere. Han er uforutsigbar, men tar likevel hverdagen på kornet. Albumet i seg selv er mer enn normalt proppet med lesestoff, takket være en kreativ layout som samler ruter i alle størrelser på sidene.

Nils Axle Kanten er en verdig vinner av prisen som Øverli stiftet, og en av de beste junior-utfordrerne både i stripe- og ruteformat. Pondus-prisen på sin side bør passe seg å ikke bli en pris for «Beste skildring av menn i tredveårene som liker øl og bleieavtale».

Kryp

High-school-skrømt og amerikana:

Velskolerte grøss

«Kryp»
Kristian Hammerstad
Jippi Forlag
52 sider
Karakter: 4

Sjangerfeiring uten noe nytt i blandingen

Det lurer en annen verden like under alle amerikanske high school-filmer, bak hver utgave av tegneserien Archie og bak 50-tallets milkshake og hamburgere. David Lynch visste det godt da han lagde Blue Velvet. Det samme gjorde regissør David Cronenberg, med sin forkjærlighet for kroppslige mutasjoner.
Fryktsommelig americana har vært en gullåre også for serietegnere, fra tidligere tiårs skrekkserier til nåtidens Charles Burns. Det er den samme verdenen som norske Kristian Hammerstad tar oss med til i sin tegneseriedebut: tegnet i halvrealistisk stil og lagt til et gjenkjennelig amerikansk miljø, men i en verden hvor mennesker kan bli forvandlet til motbydelige insekter for et godt ord.

Hammerstad er en dyktig tegner, og har det typiske 50-tallandskapet i fingerspissene. Han serverer en glidende og udefinerbar uhygge i løpet av tre noveller som blir knyttet sammen av en rammehistorie. På tross av at «Kryp» bare er på 52 sider, gjør papirkvaliteten at den føles som en solid bokutgivelse.
Etter en hel del illustratørjobber for internasjonale storheter som The New Yorker og Penguin Books, er det litt overraskende at Hammerstad velger en så aparte sjanger for debutboken sin. Det som er veldig overraskende er at han ikke gjør noe særlig ut av den. «Kryp» er så sjangertro at den går glipp av flere muligheter. Det er nesten så jeg skulle ønske Hammerstad hadde lagt historien til en norsk videregående skole, tegnet i en annen stil, eller gjorde noe for å gjøre den mer unik.

Det er likevel sikkert at vi har med et reelt talent å gjøre – så får vi håpe han har talent for mer enn sjangerpastisjer.

My Friend Dahmer

Her kunne jeg sikkert trukket noen paralleller til ABB, men iblant får massemordere være massemordere.



Et udyrs utdannelse

«My Friend Dahmer»
Derf Backderf
Abrams ComicArts
224 sider
Karakter: 4

Seriemorder Jeffrey Dahmer - beskrevet av klassekameraten

Tenk på den særeste klassekameraten du noensinne har hatt, og du kommer uansett aldri i nærheten av det den amerikanske serietegneren Derf Backderf opplevde. På slutten av 1970-tallet fikk han og vennekretsen hans en slags maskot i Jeffrey Dahmer, en underlig, innesluttet gutt som underholdt dem med sære, asosiale påfunn. To uker etter den avsluttende eksamen skulle Dahmer drepe sitt første av mange ofre.

Backderf er den perfekte serietegner til å fortelle historien om det mildt urovekkende USA han husker fra 1970-tallet: Figurene hans er lange og geometriske, og de ser iblant mer ut som plaststatuer enn mennesker. Det er som en amerikansk undergrunnsversjon av norske Lars Fiske, men selve historien er effektivt og kronologisk fortalt.

1970-tallet var en tid hvor det var mye frihet, men det betød også at det var færre sosiale sikkerhetsnett. Et stadig tilbakevendende spørsmål i boken er hvordan Jeffrey Dahmers oppførsel kunne gå ubemerket hen: Han var konstant full på skolen, interesserte seg i døde dyr, og foreldrenes forhold var langt fra noe glansbilde. At Backderf og kameratgjengen hans merket seg Dahmers oppførsel men valgte å ikke gjøre noe, avfeies kanskje noe raskt i bokens rettferdige harme.

«My Friend Dahmer» lener seg mest på Backderfs egne minner, men også på intervjuer med gamle klassekamerater. Backderf bruker også en mengde andre kilder, noe som gjør boken til en underlig hybrid: Delvis memoar, delvis biografi, men komplett mareritt.

Coltrane

Jeg elsker John Coltrane, men denne jazzbiografien ble litt for skisseaktig for meg:

Spinkelt Coltrane-portrett

«Coltrane»
Paolo Parisi
Jonathan Cape/Random House
122 sider
Karakter: 3

Jazzbiografi med litt mange unoter

Den begynner med et bilde av en gongong, tegneserien om jazz-saksofonisten John Coltranes liv. Det er bare en av mange underforståttheter i denne boken som kommer til å få jazzfans til å nikke anerkjennende (det er en gongong som slår anslaget i Coltranes klassiske album «A Love Supreme»), men som ikke vil gjøre utenforstående noe klokere.

Italienske Paolo Parisi har forsøkt å fange Coltranes spillestil i måten han har komponert tegneserien. Det er en spennende idé, og er løst ved  at de viktige hendelsene i Coltranes liv blir introdusert, forlatt, vendt tilbake til og (iblant) utbrodert. Det er likevel en forvirrende måte å fortelle en biografi på, spesielt om leseren ikke har god kjennskap til hovedpersonene. Storheter som pianist Thelonious Monk, trompetist Miles Davis og produsent Bob Thiele kommer og går uten introduksjoner. Om ikke annet gir dette i det minste geeksene et godt grunnlag for å se etter cameo-opptredener.

«Coltrane» er bygget opp etter firedelersstrukturen til «A Love Supreme», og er innom høydepunktene i Coltranes liv fra barndom til død. Italienske Parisi har en interessant og sparsom strek som i siste instans oppfattes som litt for upolert. Den utradisjonelle strukturen gjør også at han ikke kan lene seg på noen dramatisk utvikling i særlig grad. Tegneserien er kanskje mest for dem som setter pris på jazzhistoriske detaljer: for eksempel når radioprateren Willis Conover introduserer Davis og Coltrane på Newport-festivalen i 1958. Som biografi mangler den derimot det følelsesmessige engasjementet som ikke all verdens fiffige detaljer kan erstatte.

torsdag 26. april 2012

Aya fra Yopougon


Dere får unnskylde den rølpete tittelen, den er en del av poenget.


I negerlandsbyen

«Aya fra Yopougon»
Marguerite Abouet og Clément Oubrerie
Minuskel forlag
352 sider

Fremstillinger av Afrika i tegneserier har et velfortjent dårlig rykte, men boken om Aya forteller en lykkeligere historie fra Elfenbenskystens glansperiode.

Jeg har levd store deler av livet med et forvrengt bilde av Afrika, men det er tegneserienes feil alt sammen. Helt fra jeg var liten har denne verdensdelen vært synonym med et sted hvor de hvite heltene drar for å finne skatter eller for å løse mysterier. Praktisk nok var de fastboende gjerne naturbarn som ikke var interessert i rikdommer, og alt for naive til å forstå at albinogorillaen som spredte frykt i området bare var en utkledd banditt.

Amerikanske Carl Barks sendte Onkel Skrue til «mørkeste Afrika» hvor han hisset på seg en lokal heksedoktor. Belgierne burde kanskje vite bedre siden de hadde kolonier i Afrika, men Hergés «Tintin i Kongo» er så drøy at det fortsatt er kontroversielt å gi den ut på nytt. André Franquin sendte Sprint og Kvikk til afrikanske gruver og plantasjer som selvsagt alltid ble ledet av de hvite. Hadde det ikke vært for europeerne hadde det aldri blitt tatt et ærlig spadetak i hele Afrika.

Men hvor er hverdagslivet oppe i alt dette? I utgangspunktet var det ikke noe jeg savnet, både fordi en 12-åring ikke bryr seg om nyanser, men også fordi tegneseriemediet lenge ikke brydde seg med annet enn humor og action. Selv i dag blir Afrika stort sett brukt som eksotisk kulisse i europeiske og amerikanske tegneserier. Frode Øverli fikk tyn for kannibalene i «Rutetid»-serien sin i vinter selv om han bare vender og vrir på gamle tegneserieklisjeer; Nokså samtidig ble oslogutten Josef Yohannes’ «The Urban Legend» lansert som tidenes første afrikanske superhelt, men den var langt fra den første (og ikke videre god heller). Det er åpenbart at vi heller trenger å lese gode tegneserier fra det afrikanske kontinentet.

Marguerite Abouet bor i Frankrike, men vokste opp på Elfenbenskysten. Sammen med Clément Oubrerie ville hun gi et annet bilde av Afrika enn krigen og sulten hun fant i mediene. Serien om Aya er ikke selvbiografisk, men tar utgangspunkt i livet hun kjente fra Elfenbenskysten på slutten av 1970-tallet. Den gangen var det lille landet var preget av relativ velstand, og problemene kunne lett gjenkjennes fra såpeseriene på TV. Abouet viser at trøbbel med arbeid, kjærlighet og vennskap er universelle størrelser, og selv forskjellene sier noe om likhetene mellom afrikanske og europeiske lesere: I stedet for influensa er det malaria som gjør at folk ligger syke på sofaen, og ekteskapsproblemer kan like gjerne oppstå av utroskap som av ønsket om å ta en kone nummer to.

Den norske utgaven av «Aya» samler tre av seriens foreløpig seks bind. Den starter hjemme i stuen hos Aya selv, hvor faren Ignace samler familie og venner hver kveld klokken syv for å se tv-reklamen for bryggeriet hvor han jobber. Det er den første reklamen som blir sendt på fjernsyn i landet, og dagene er preget av optimisme. Vennene til Aya planlegger fremtiden og fester om nettene, mens foreldrene jobber i lokale bedrifter. Noen av dem blir dradd mot det eksotiske Frankrike, selv om alle vet at livet der er vanskelig. Heksedoktorene med knokler i nesen og bastskjørt må du se langt etter, selv om de iblant blir omtalt med frykt i stemmen. Den pliktoppfyllende Aya selv vil bli lege.

Persongalleriet er stort og variert, fra lokale forretningsmoguler til sløve bilmekanikere. Det er flere tråder som går gjennom hele boken, men det settes gjerne også av en side eller to til hverdagslige beskrivelser. Abouet og Oubrerie har tegnet boken i en typisk fransk stil, med sterke farger og en strek som ligger midt mellom det skisseaktige og det realistiske.

Jeg skal ikke si at jeg hadde lest «Aya» da jeg var tolv, fylt som den er med voksne tema (for ikke å si kjemisk fri for skurker i gorilladrakter). Men boken viser noe viktig som ofte blir glemt når stereotyper i tegneserier blir diskutert: Vi bør ikke kreve realistiske verdensfremstillinger av våre egne serietegnere, men heller lese mer tegneserier fra andre verdensdeler. Jeg tør vedde på at afrikanske serietegnere sitter på noen like avsindige beskrivelser av skandinavia som vi gjør av deres hjemtrakter. Og mitt 12 år gamle jeg ville slukt dem med stor fryd.

Kolor Klimax: Nordic Comics Now


Det er alltid interessant å se seg selv utenfra. Geografibaserte tegneserieantologier er en av de beste måtene.


Ruter fra det kalde nord

Matthias Wivel (red.)
«Kolor Klimax: Nordic Comics Now»
Fantagraphic Books
256 sider
Karakter: 5

Samlet galskap fra nordiske land

Det krever en helt egen fandenivoldskhet for å sette sammen en antologi som dette. Ikke bare vil «Kolor Klimax» presentere hva som foregår innen nordiske kunst-tegneserier (art comics), den gjør det også stort sett med originalt innhold laget spesielt for denne utgivelsen. Å gjete katter med sukkersjokk ville trolig vært bedre for redaktørens sinnsro.

For mellom disse permene finner du syke saker; du finner varme øyeblikk, humor, nostalgi og punk. Noe i skrikende farger, noe i smakfull sort-hvitt, og andre ting vice-versa. Den røde tråden er at det er bra.
To høydepunkt: Danske Johan F. Krarup forteller om en nyskilt mann i «Nostalgia», og strekker show, don’t tell-strikken til det ytterste; Finske Jenni Ropes «The Island» har nærmest selvutslettende streker og en haiku-aktig stil som passer perfekt til tegningene. To helt ulike serier, men de passer likevel godt sammen takket være gode redaktørgrep gjennom hele boken.

Blant de 24 bidragsyterne kan du så vidt skimte nordiske storheter som Christopher Nielsen, danske Peter Kielland og svenske Joakim Pirinen. Men hovedvekten er lagt på det unge, friske blodet fra Norge, Sverige, Danmark og Finland. På en side ville det vært fint om flere norske var representert (Nielsen, Bendik Kaltenborn, Rui Tenreiro og Vanessa Baird er de eneste). På den andre siden er dette en unik mulighet for nordmenn til å finne ut hva som foregår i nabolandene våre: Å finne nordiske tegneserier utenfor stripeformatet er notorisk vanskelig.

Det beste av alt er at denne antologien (som er et finsk initiativ) vil fortsette i fremtiden med rullerende redaktører.

Det krokete sporet


Jeg liker krimmen min best når den ikke er krim, har jeg funnet ut.


Fargespill

«Det krokete sporet»
Max Estes
Jippi Forlag
64 sider
Karakter: 5

Hardkokt trilogi hvor formen spiller hovedrollen

Når slutter en krim å være en krim? Kanskje er det når Max Estes får fingrene i den. I 2010 introduserte den norgesbaserte amerikaneren leserne for en uhyre stilisert krim noir i «Den krokete kniv». Året etter kom «Den krokete kanalen» som tok leserne med til Amsterdams kanaler og underverden. Årets utgivelse, «Det krokete sporet», både avslutter og perfeksjonerer serien.

Alle de tre bøkene til Estes har samme format, og har til felles skurkaktige figurer som forsøker å utmanøvrere hverandre. På spill kan det stå penger, edelsteiner eller andre ting kjeltringer gjerne er ute etter. Slik er det også i «Det krokete sporet», men her er det også klarere enn før i serien at historiene kommer i annen rekke. For Estes er formen og fargene det viktigste, og i denne boken lykkes han i noe han bare har hintet til tidligere: Det gule, det røde og det blå i boken spiller sammen i perfekt harmoni, og sørger for at Estes’ tegninger står er i en klasse for seg. Som forgjengerne er boken også stort sett ordløs.

Trilogien står sterkere sammen enn bøkene gjør hver for seg. «Det krokete sporet» henter elementer (og antihelten) fra den første boken, og litt av tematikken fra den andre. Det er også interessant å se utviklingen fra de grøtete fargene i første bind, via eksperimentering med kontraster i andre bind, til de tindrende fargeblokkene i tredje. Det er ingen tvil om at Estes (som tidligere har gitt ut sort-hvitt-serier på det amerikanske forlaget Top Shelf Productions) er en serieskaper i formmessig utvikling.

Forresten #26


Jeg kommer nok alltid til å like Forresten. Hvordan kan man mislike et blad som ga oss Prima Sekunda, Finn Finn Finn og Jason?


Fornyer på repeat



Forresten nummer 26
Diverse tegnere
Jippi forlag
64 sider
Karakter: 4



Antologien som kom for å bli

Antologien Forresten har vært en viktig del av norsk tegneserieliv siden 1996. I hvert nummer samler Jippis forlagsredaktør Erik Falk unge tegnere med et visst kunstnerisk ambisjonsnivå. Noen av dem blir stjerner (Jason, Bendik Kaltenborn), noen melder overgang til kultstatus (Jens K. Styve, Roy Søbstad), mens atter andre forsvinner i et blaff. Nummer 26 i rekken er en god miks av serier som viser alt fra humor til imponerende fantasi og pretensiøs kunstskoledialog.

Roy Søbstads «Brakk» har et vidunderlig utgangspunkt i hovedpersonens sørgelige jobb som taperull-mekaniker. Martin Ernstsen bruker dyreskikkelser til å fortelle om et ungdommelig forsøk på Guinness' Rekordbok-berømmelse. Mats Sivertsen bruker også dyr med stort hell i historien «Loon Land», som er fint tegnet og til tider med god dialog, uten at den kommer helt i mål. Et av høydepunktene i antologien er det nederlandske kollektivet Lamelos, som med historieknippet «Help» leverer de mest helstøpte og spesielle sidene i heftet. Med tittelen som eneste uttalte ord, forteller de korte og lange historier som tar seriers indre logikk helt ut.

Med sin 26. utgivelse er det tydelig at «Forresten» har funnet sin form. Tegnerne er halvetablerte, noen med utgivelser bak seg, og flere navn går igjen fra nummer til nummer. Men antologien kan stadig by på overraskelser i form av en ny favoritt – norsk eller utenlandsk – som du aldri før hadde hørt om.

mandag 2. april 2012

Kikkeren

Japan-feberen feier over landet. Hvorfor ikke feire med totalt jävla mörker?


Tokyo drift

«Kikkeren»
Yoshihiro Tatsumi
Minuskel
206 sider
Karakter: 5

Desperate historier om desperate menn

Iblant kan det være fristende å gi opp japanske tegneserier. Mye av det som har vært oversatt til norsk har vært hektiske og småperverse serier for lesere i starten av tenårene. Men det japanske tegneseriemarkedet er minst like mangfoldig og produktivt som den amerikanske filmindustrien, og ikke før du har avskrevet manga-serier dukker det opp en bok som denne.

Yoshihiro Tatsumi regnes nemlig for å være opphavsmannen til en annen type manga, kalt gekiga. Denne sjangeren byr på mørkere og mer virkelighetsnære serier for voksne, og «Kikkeren» samler 16 av disse historien, opprinnelig utgitt i 1969 (og deretter på amerikansk under tittelen «The Push Man»).
Å si at Tatsumis historier handler om livet på skyggesiden, er å underdrive. Her møter vi en strøm av menn som lever i stille desperasjon mens de kjemper seg gjennom industrijobber, arbeidsløshet eller tilværelser andre steder på bunnen av det japanske samfunnet. Antiheltene i disse historiene er bredkjevede og fåmælte, men de blir hundset av kjærligheten og av tilværelsen. Tatsumi skildrer dem med nådeløs tusj mens de finner mer og mindre desperate forsøk på løsninger. De karikerte figurene står klart frem mot den realistiske og 60-tallsmoderne bakgrunnen, og uttrykket er minimalistisk. Historiene er hardkokte, sårbare og menneskelige på en måte som ville fått rennesteinspoeter som Charles Bukowski til å nikke anerkjennende.

Tatsumi ligger ikke langt unna vestlige, alternative tegneserier i uttrykket, men arbeider klart innenfor den japanske tradisjonen. De interesserte bør også plukke opp den tungt prisvinnende selvbiografien hans «A Drifting Life» fra 2009.

mandag 26. mars 2012

Harvey Pekar's Cleveland

Joe Matt, Martin Kellerman, Harvey Pekar, Robert Crumb…det er noe eget med sinte (gamle) menn i tegneserier.

Gatelangs med Harvey Pekar

«Cleveland»
Harvey Pekar & Joseph Remnant
Top Shelf
128 sider
Karakter: 4

En tegneserienestor forteller om sitt liv og byen sin

Det reises ikke mange statuer for arkivmedarbeidere på sykehus i USA, men én er under planlegging. Det er en betimelig anerkjennelse av Harvey Pekar, som døde i 2010 uten å noensinne ha kunnet leve komfortabelt av tegneseriene han skrev på fritiden.

Tegneserieforfatter Harvey Pekar fikk aldri den store anerkjennelsen som flere av tegnerne hans (bl.a. Robert Crumb) fikk, men med tegneserien «American Splendor» (1976-2008) fortalte han alle som ville høre om hverdagslivet sitt som offentlig ansatt arbeiderklassemann i Cleveland. Pekar led av depresjoner, men fortalte om arbeiderklasselivet sitt med lavmælt humor og akkurat riktig mengde selvutlevering.
Den posthume «Cleveland» er det nærmeste du kommer en karriereoppsummering; en selvbiografi av Pekar og en beskrivelse av byen hvor han tilbrakte livet. De to historiene møtes på flere punkter, men først og fremst er dette en spasertur rundt i byen med Pekar som guide; her vokste han opp, her er det jødiske strøket, her hang mennene på gatehjørnet og diskuterte politikk.

Harvey Pekar begynte å samarbeide med tegner Joseph Remnant først sent i karrieren, men den unge tegneren lykkes både i å fange Pekars intense tilstedeværelse og ikke minst byen og menneskene i den. Boken viser også Pekars to sider: På den ene siden er han en sjarmerende forteller, men han kan også være belærende og grådig på leserens tålmodighet: Tredjedelen av boken som tar for seg Clevelands grunnleggelse og vekst er en trettende historietime med alt for mange tekstbokser.

«Cleveland» er, som man kan vente fra Pekar, et ærlig portrett av en by og en mann som bodde i den en stund. Og som snart kan sees i bronse i bydelen Cleveland Heights.

mandag 19. mars 2012

The Urban Legend

Serieskaperen bak The Urban Legend gikk tungt ut i vinter, men The Urban Legend er ikke den første norske superhelten (som Øyvind Holen allerede har påpekt), og han er langt fra den første fargede superhelten. So what good is he?



Supergjennomsnittlig


«The Urban Legend #1»
Josef Yohannes & NewTasty
Eget forlag
28 sider
Karakter: 2


Ingen nye ideer hos «norsk» superhelt


Josef Yohannes fra Oslo tok en titt på verden, og bestemte seg for at den manglet superhelter. «The Urban Legend» har forståelig nok fått mye oppmerksomhet: Yohannes gir den ut helt på egen hånd, og satser stort på det internasjonale markedet med en engelsk utgave og opptredener på amerikanske tegneseriemesser. Men det første nummeret av «The Urban Legend» lever ikke opp til forventningene.


Bakgrunnshistorien er formelbasert, og finner ikke opp noen nye vrier: Capital City er i ferd med å gå i hundene under vekten av mafia og korrupte politikere. Læreren Malcolm T. Madiba bestemmer seg for å kjempe imot, og ikler seg et gult kostyme for å dele ut lærepenger. Johannes henter inspirasjon fra mer «virkelige» superhelter som Baman og Kick-Ass; vanlige mennesker uten superkrefter men med tøffe drakter og stor motivasjon. Malcolm T. Madiba virker derimot å være nokså uinteressant som helt: Han er snill og god og sterk og hater kriminalitet, men der stopper det også. Serien lider sterkt under å utelukkende basere seg på slike stereotyper: Uten så mye som et ironisk glimt i øyet slenger den ut karakterer som Young Evil, Sugar Bear, Detective Fletcher og The Devil’s Advocate. Tegningene til britiske NewTasty er kompetente, men knapt nok mer: Kvinnerollene lar deg ikke skille mellom journalister og nattklubbvertinner, og alle andre enn hovedpersonen virker personlighetsløse i streken.


Det ville vært moro med en virkelig norsk superhelt, men «The Urban Legend» eksisterer i et generisk amerikansk superheltmiljø som gjør den uinteressant.

torsdag 15. mars 2012

Ulvene i korridoren

Jeg setter stor pris på streken til min eks-sambygding Søbstad (han gjør det å bla i gamle Jippi-blader til en fryd), men denne historien klarer ikke matche ambisjonsnivået.


Varger i veum

«Ulvene i korridoren»
Roy Søbstad
Jippi Forlag
44 sider
Karakter: 2

Tynn fabel fra maktens korridorer

En ung, navnløs mann har fått jobb på gølvet i et stort firma som driver med ikke-navngitte ting. Ikke verdens mest sympatiske fyr; han har bakoversleiket hår, bruker «lzm» uironisk og har nærmest sykelig stor tro på seg selv. Går det galt? Selvsagt går det galt. For i korridorene jakter ulveflokken.

Kristiansanderen Roy Søbstad har stort sett alltid lekt seg innen humortegneserier, og han har en strek som matcher. Kulerunde øyne og karikerte ansiktsuttrykk passet perfekt til episodene om problembarna Jesper og Jonathan på 90-tallet, men gir ikke alltid rom til de dystrere strengene som Søbstad slår an i denne boken. Mest av alt er dette en fabel om ansiktsløse firmaer og umenneskelige ambisjoner, med ulvene som symbolsk (eller høyst reell) trussel. Men historien, som legger seg midt mellom humor og grøss, ender opp med å hverken bli morsom eller skummel. De endeløse avlukkene i kontorlandskapet virker være hentet ut fra filmen Playtime av den franske regissøren Jacques Tati, men ambisjonene ligger nærmere nivået til kontortegneserien Dilbert. Søbstad forklarer ikke nok av historien til at den blir meningsfull, mens han overforteller om hovedpersonen. Boken plages også av logikkbrister (hvordan kan det bli bekmørkt i en etasje hvor endeveggen er et vindu ut mot fullmånen?).

Det mest spennende aspektet ved boken er de 78 sidene med «bonusmateriale» man kan laste ned fra nettet, og som viser prosessen mot ferdig tegneserie. Ellers bør du heller oppsøke Roy Søbstad sine sider med serien «Brakk» i nye Forresten.

mandag 5. mars 2012

Tor Ærlig - Mr. Mystisk

Jeg har en fiks idé om at mine barn skal få lese hva de vil av tegneserier, og ikke bare det som eksplisitt er merket "for barn". Kanskje det ikke er en god idé. Men Tor Ærligs frieri til målgruppen er i alle fall morsomt:

Nå kommer barnekrimmen

«Mr. Mystisk»
Tor Ærlig
Jippi Forlag
72 sider
Karakter: 4

Tor Ærlig imponerer med serier for barn, men burde hatt mer plass

På siste halvdel av 2000-tallet var Tor Ærlig så godt som alene om å lage tegneserieromaner i Norge. Nå har han skiftet fokus: Før jul kom «Apefjes», en tegneserieroman for ungdom som hadde større problemer enn tittelen å slite med. «Mr. Mystisk», fremdeles rettet mot unge lesere, er derimot nesten en innertier.

Bokens tre historier er perfekte for målgruppen. De er mystiske, overnaturlige og svært fantasifulle både i fortelling og tegning: En kappekledd person lurer døden på samme dato år etter år; verdens ledende skulptør blir ansatt til å lage nye kropper til hvileløse sjeler, og drar med assistenten sin på Den flygende hollender; levende hus som vokser opp sammen med eierne sine viser seg å ha en skummel defekt.

Tor Ærlig fortsetter med dyrefigurene han begynte å tegne i «Mare Frigoris» (2009), en oppveksthistorie for voksne om to forfatterspirer i en høyblokk. Tegnestilen kler de barnlige spenningsseriene minst like godt, selv om noen av figurene virker å miste litt personlighet med sine pupilløse øyne. Tor Ærlig tar det igjen med mørke men sterke farger og mer drama og spenning enn i en Hardyguttene-bok.

Med et så godt grunnlag burde tegneren gitt seg selv bedre plass. «Castor og sjelesugeren» tar opp nesten halvparten av sidene i boken, og er også den eneste der ingen ideer er uforløste. Her lar Tor Ærlig seg føre av gårde av ideene sine, fra spøkelser til pirater og sjømonstre. Både «Mr. Mystisk i dødens vinkel» og «Malenas levende hus» ville tjent på å være noen sider lengre. Mesteren av langformatet burde ta med seg flere triks fra sin egen karriere.