tirsdag 24. mars 2015

Gutten min

Min sønn, skrekkdukken

"Gutten min"
Olivier Schrauwen
No Comprendo Press
80 sider
Karakter: 5

Kunsten å være både nyskapende og nostalgisk

Om du er som meg, har du et hull i dannelsen når det kommer til flamske tegneserier fra Nederland og Belgia. Slik behøver det ikke være lenger. Det siste året har forlaget No Comprendo gitt ut flere enestående bøker som tar tegneseriemediet til hittil ukjente steder ("Cowboy Henk", "White Cube", "På feil sted"). Belgiske Olivier Schrauwen står ikke tilbake for noen av dem. "Gutten min" er tegnet med et kollegialt blunk til tegneseriene fra starten av 1900-tallet, men med en mørk humor og voksnere tema. Se for deg, om det hjelper, Winsor McCays "Lille Nemo i drømmeland" få en overdose av David Lynchs fordømt gode kaffe.

I Schrauwens historie blir en tilårskommen levemann alenefar til en deformert liten dukke av en gutt. De korte historiene i boken veksler lettbent mellom angst og humor, men hele tiden med Schrauwens øye for symmetri og estetisk slående komposisjoner.

No Comprendo Press gir samtidig ut den mindre omfattende "Mowglis speil" av Schrauwen, som har mange av de samme kvalitetene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar