søndag 22. juli 2012

Karstein Volles skjebner: Et kunstnerisk selvmord


Døden eter gelé

«Karstein Volles skjebner: Et kunstnerisk selvmord»
Karstein Volle
Jippi Forlag
98 sider
Karakter: 5

Usentimentalt og velgjørende om dødsangst 

Er det en trend at tilsynelatende kyniske norske humorister overrasker med følsomme bøker? Først kom Kristopher Schaus «På vegne av venner», nå kommer «Karsteins Volles skjebner»: Begge to små bøker i lommeformat, og begge med et forfriskende og overraskende blikk på døden.

Karstein Volle er mest kjent for Fakta fra Verden, en tegneserie som bruker språket til informasjonsgrafikken til å formidle mørke, kontrafaktiske biter av virkeligheten. «Skjebner» er en helt ny side av humoristen, som aldri har latt det personlige skinne igjennom i seriene sine før. I boken møter vi Volle selv, som blir overveldet av sykdom og dødsfall i sin nærmeste krets. Humorsjangeren tro møter han legemliggjørelser av sin egen personlighet (pågangsmot, bekymringer, selvmedlidenhet) før han kaster seg ut i en rekke ensidere hvor han tegner sin egen død (derav tittelen på boken). Absurd nok kan sidene minne om serien Bunny Suicides, men Volles skjebner føles mer makabre og galgenhumoristiske på grunnlaget han har lagt tidligere i boken. Tegnestilen er også radikalt endret fra Volles tidligere serier: «Skjebner» blir fortalt med store, intense fargefelt og en mer skissepreget strek.

Boken er episodisk fortalt, med flere avstikkere samlet i en slags bok-i-boken. Overfladisk sett mangler boken kanskje helhet, men under hver eneste side ligger døden murrende og gir boken en jevn tone uansett graden av humor. «Karstein Volles skjebner» er langt fra det kunstneriske selvmordet tittelen lover. I stedet er boken et langt skritt videre for en serietegner som hittil bare har vist seg fra én side.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar