Elegant historieformidling
«March, Book One»
John Lewis, Andrew Aydin, Nate Powell
Top Shelf Productions
128 sider
Karakter: 5
En personlig fortelling om ikkevold og borgerretigheter
I august er det femti år siden den største borgerrettighetsdemonstrasjonen i USA, den såkalte «March on Washington» som kulminerte i Martin Luther Kings tale «I Have a Dream». John Lewis var en av dem som var med på marsjen, og med «March» forteller han sin egen historie i tegneserieform.
Det er ikke å forvente at et 73 år gammelt medlem av den amerikanske kongressen kan skrive en god tegneserie. Likevel, sammen med kommunikasjonsrådgiveren Andrew Aydin og tegner Nate Powell har Lewis skapt en bok som på elegant og levende vis vever hans egen oppvekst sammen med kampen for borgerrettigheter i USA. Tegneserien spenner fra Lewis’ barndom på bondegården i Pike County, Alabama, via kallet hans til å bli prest og til han blir en del av borgerrettighetsbevegelsen. Rammen til historien er lagt til morgenen da Barack Obama skal tas i ed som USAs første fargede president.
Det er historien om en tid da det kunne være farlig for en svart mann å i det hele tatt kjøre bil i enkelte amerikanske delstater. Det er også en historie som fortsatt er viktig i USA – sist vist i opphevelsen av loven som sikret mot diskrimering av minoritetsvelgere, og ikke minst dommen i Trayvon Martin-saken.
Norske lesere kjenner kanskje tegner Nate Powell best fra arbeidet hans i «Sweet Tooth» av Jeff Lemire. I «March» har han lagt seg på en malerisk, halvrealistisk stil i tonet svart/hvitt. Sidene er dynamiske og levende, og tegningene hans skaper en umiddelbar kontakt med tegneseriens hovedperson.
I en norsk tradisjon hvor tegneserier om historiske begivenheter enten er useriøse eller selvhøytidelige og tunge, viser «March» at historie kan være viktig, personlig og underholdende på samme tid.
Anmeldelsen har stått på trykk i Bergens Tidende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar