Joe Matt, Martin Kellerman, Harvey Pekar, Robert Crumb…det er noe eget med sinte (gamle) menn i tegneserier.
Gatelangs med Harvey Pekar
«Cleveland»
Harvey Pekar & Joseph Remnant
Top Shelf
128 sider
Karakter: 4
En tegneserienestor forteller om sitt liv og byen sin
Det reises ikke mange statuer for arkivmedarbeidere på sykehus i USA, men én er under planlegging. Det er en betimelig anerkjennelse av Harvey Pekar, som døde i 2010 uten å noensinne ha kunnet leve komfortabelt av tegneseriene han skrev på fritiden.
Tegneserieforfatter Harvey Pekar fikk aldri den store anerkjennelsen som flere av tegnerne hans (bl.a. Robert Crumb) fikk, men med tegneserien «American Splendor» (1976-2008) fortalte han alle som ville høre om hverdagslivet sitt som offentlig ansatt arbeiderklassemann i Cleveland. Pekar led av depresjoner, men fortalte om arbeiderklasselivet sitt med lavmælt humor og akkurat riktig mengde selvutlevering.
Den posthume «Cleveland» er det nærmeste du kommer en karriereoppsummering; en selvbiografi av Pekar og en beskrivelse av byen hvor han tilbrakte livet. De to historiene møtes på flere punkter, men først og fremst er dette en spasertur rundt i byen med Pekar som guide; her vokste han opp, her er det jødiske strøket, her hang mennene på gatehjørnet og diskuterte politikk.
Harvey Pekar begynte å samarbeide med tegner Joseph Remnant først sent i karrieren, men den unge tegneren lykkes både i å fange Pekars intense tilstedeværelse og ikke minst byen og menneskene i den. Boken viser også Pekars to sider: På den ene siden er han en sjarmerende forteller, men han kan også være belærende og grådig på leserens tålmodighet: Tredjedelen av boken som tar for seg Clevelands grunnleggelse og vekst er en trettende historietime med alt for mange tekstbokser.
«Cleveland» er, som man kan vente fra Pekar, et ærlig portrett av en by og en mann som bodde i den en stund. Og som snart kan sees i bronse i bydelen Cleveland Heights.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar